Dette er den første boklengde studien som i stor grad benytter seg av upublisert arkivmateriale for å dokumentere både komposisjonen og mottakelsen av noen av Noël Cowards mest betydningsfulle skuespill. Boken undersøker hans arbeidsmetoder som dramatiker, fra manuskript til forestilling. Studien argumenterer for at selv om Coward ikke omfavnet de mer radikale teaterretningene fra sin tid, eksperimenterte han med både form og innhold. Han tilpasset de kjente ‘vel-lagde’ formlene, samtidig som han la vekt på teaterets selvbevissthet og utforskningen av radikale sosiale og seksuelle relasjoner. Etter en oversikt over Cowards karriere og mottakelsen av skuespillene hans, diskuterer verket utvalgte tekster fra ulike faser av Cowards karriere, inkludert noen upubliserte eller ufullendte verk, samt tidløse klassikere som The Vortex, Hay Fever, Private Lives, Design for Living, Blithe Spirit og Present Laughter. Denne studien utforsker også hvordan, etter to verdenskriger, betydelige endringer i sosiale og kulturelle normer påvirket Cowards arbeid.