Nakenhet er et tema som gjennomsyrer de fleste medier i dag. Men hvorfor er det ulovlig å vise seg naken offentlig? Nakenhet har alltid vært et paradoks. I vår moderne forbrukerkultur oppfordres det til nakenhet i visse sammenhenger, mens det i andre betraktes som kriminelt eller avvikende. I reklameverdenen er bilder av nakenhet allestedsnærværende, og brukes for å selge alt fra boliglån til husholdningsapparater, parfyme til biler. Faktisk har nakenhet blitt den nyeste motetrenden, noe som ikke er overraskende når man tenker på at både reklame og mote søker etter unna høst og sprøhet. Nakenhet er ikke bare en kommersiell suksess, men også et juridisk og moralsk minefelt, et emne for psykologisk forskning og en vanlig del av hverdagen. Vi opplever det gjerne som både en avvik og en tilstand av absolutt uskyld. Hvorfor har nakenhet så mange motstridende betydninger, og hvorfor behandles det så forskjellig i ulike kontekster? Boken drar på en rikholdig samling av eksempler fra populærkultur, litteratur, filosofi og religion, for å utforske disse spørsmålene og avdekke kompleksiteten i vår oppfatning av nakenhet.