I en grundig revidert og oppdatert utgave av sin anerkjente analyse, gir James Naremore et innsiktsfullt kritisk blikk på filmene til Stanley Kubrick, fra hans tidlige verk 'Fear and Desire' (1953) til den posthumt produserte 'A.I. Artificial Intelligence' (Steven Spielberg, 2001). Naremore tilbyr provokative analyser av Kubricks filmer, der han vurderer hvordan han belyser absurditeten i krig, slik det fremstilles i 'Paths of Glory' (1957) og 'Full Metal Jacket' (1987). Han utforsker også skildringen av vitenskapelig rasjonering, slik man ser i '2001: A Space Odyssey' (1968), og de fascistiske impulsene i maskulin seksualitet, som sett i 'Dr. Strangelove' (1964) og 'Eyes Wide Shut' (1999). Naremore argumenterer for at selv om Kubrick var en ivrig intellektuell og en selvlært lidenskapelig filmskaper, så henger fascinasjonen knyttet til hans arbeid mindre sammen med de ideene det uttrykker, og mer med de følelsene det vekker hos publikum. Gjennom nøyaktige analyser og nye innsikter om produksjonshistoriene og de kulturelle kontekstene til nøkkelverk, gir Naremore en konsis, men grundig diskusjon som vil være nyttig for studenter og filminteresserte.