I "Opera as Art: Philosophical Sketches" argumenterer Paul Thom for opera som en kunstform som står side om side med andre kunstuttrykk som benytter både visuelle og auditive medier for å fremstille menneskelivets store temaer. Thom hevder at i stor operakunst samarbeider narrativet og den uttrykksfulle innholdet med verkets estetiske kvaliteter for å oppnå dette målet. Dette argumentet kan også utvides til moderne operaproduksjoner. På sitt beste er disse oppsetningene kunstverk i seg selv, uavhengig av om de gir troverdige tolkninger av operane de fremfører, samt om de tar sikte på mer enn bare tolkning, ved å inkludere kommentar og kritikk. Boken fungerer som en filosofisk innføring i de sentrale praksisene som utgjør operaens verden: produksjonen av verket, tolkningen av regissører, kritikere og tilskuere, samt skapelsen av en operaproduksjon. Opera har alltid vært forankret i en filosofisk kontekst, og denne boken henvender seg til operaelskere som ønsker å lære mer om dette filosofiske bakteppet.