Hvert år blir Israels unge menn og kvinner innkalt til obligatorisk militærtjeneste, hvor de må ta del i den israelsk-palestinske konflikten. Denne konflikten er kompleks og utspiller seg under konstant internasjonal oppmerksomhet. Hvordan forbereder det israelske utdanningssystemet de unge til dette ansvaret? Hvordan fremstilles Palestina og palestinerne, som de unge israelerne potensielt vil bli bedt om å bruke makt mot, i skolen? Nurit Peled-Elhanan argumenterer for at skolebøkene i det israelske utdanningssystemet er gjennomsyret av en pro-Israel ideologi og at de forbereder israelske barn på militærtjeneste. Boken analyserer bilder, kart, innhold og språket som brukes i historie-, geografi- og samfunnsfagbøker, og avdekker hvordan disse bøkene kan marginalisere palestinerne, legitimere israelsk militærhandlingen, samt forsterke den jødiske-israelske territoriale identiteten. Dette verket gir et nytt akademisk innblikk i et svært viktig og sensibel tema.