Pedagogical Leadership in Early Childhood Education
Produktbeskrivelse
Boken "Pedagogical Leadership in Early Childhood Education" tilbyr en dypdykk i pedagogisk lederskap med et fokus på tidlig barndomsutdanning. Den fremhever hvordan lederskap kan forstås som en egen kraft, atskilt fra formelle myndigheter eller kvalifikasjoner. I stedet er det forståelsen, tolkningen og lidenskapen hos pedagogene som er avgjørende for kontinuerlig forbedring av kvaliteten i tidlig barndomsutdanning (ECE). Gjennom bidrag fra et internasjonalt team av eksperter fra Australia, Aserbajdsjan, Estland, Hellas, Finland, Norge, Sverige, Storbritannia og USA, viser boken hvordan effektivt pedagogisk lederskap kan skape de riktige betingelsene for kvalitetsleveranse innen ECE. Dette gir en økning i motivasjon og engasjement blant ansatte, samtidig som det har en positiv innvirkning på rekruttering og oppbevaring av personale. Kapitlene i boken tar for seg spørsmål som: Hva er pedagogisk lederskap? Hva ser det ut som? Hvilken innvirkning kan pedagogisk lederskap ha på den daglige driften av barnehager og andre ECE-leverandører? Bidragsyterne utforsker også en rekke emner, inkludert traumeresponsiv pedagogikk og barneinitierte pedagogikker.