I møte med klimaendringer, kollaps av biologisk mangfold, pandemier, kriger, ressursknapphet, inflasjon og sosial ulikhet har verden nådd vekstgrensene som ble spådd i Meadows-rapporten fra 1972. Hvordan kommuniserer vi med unge om dette sammenbruddet uten å utløse forsvarsreaksjoner som fornektelse eller depresjon? Dessverre er svaret at vi i stor grad unngår å ta opp emnet. 'Pedagogies of Collapse' er en presserende og radikalt ærlig åpen tilgang til temaet, som konfronterer den mulige katastrofen direkte. Boken anerkjenner fristelsen til både fornektelse og fortvilelse, men velger å fokusere på håpet. Gjennom grundig og faktaorientert argumentasjon understreker Servant-Miklos nødvendigheten av handling, samtidig som hun avviser de tradisjonelle rammene for miljødiskurser. Den unngår både den ubegrunnede optimisme som finnes i fremdriftsnarrativer og den erfaringsmessige fortvilelsen som preger utryddelsesnarrativer. I stedet gjør hun en overbevisende fremstilling av viktigheten av å møte de harde sannhetene om nåtiden og fremtiden gjennom ufullkomne, traumeinformerte læringspraksiser og åpne rom for refleksjon.