Hva er politikken sin rolle i klasserommet? Hvordan påvirker lærerens ønsker den pedagogiske prosessen? Er det mulig å undervise? Er det mulig å lære? "Pedagogy as Encounter" drøfter slike betydningsfulle og omfattende spørsmål. Mange diskusjoner, workshops, konferansepaneler, artikler og bøker unngår meta-pedagogiske problemstillinger ved å fokusere på teknikker. Denne "teknikkpraten" utforsker ordninger, metoder og fremgangsmåter som enten fungerer eller ikke fungerer i klasserommet. Den svarer på spørsmålet "hvordan", men overser de større og mer fundamentale spørsmålene. Boken består av 120 vignetter delt inn i åtte kapitler, der de fleste er førstegangserfaringsbaserte historier som skildrer møter med studenter og kolleger. Den skildrer en lærer hvis skuffelser i klasserommet fører ham til radikale eksperimenter. Det finnes også noen teoretiske avsnitt, så vel som segmenter som har en epigrammatisk natur. Alle delene av boken er forankret i en lacaniansk politisk psykologi og i en kritisk global politikk.