Philosophical Reflections on Neuroscience and Education
Produktbeskrivelse
Boken 'Philosophical Reflections on Neuroscience and Education' undersøker de konseptuelle og normative spørsmålene knyttet til det nyeste programmet som har som mål å fundamentere utdanning på nevrovitenskapelige prinsipper. Forfatteren William H. Kitchen bringer inn filosofiske ideer som Bennett og Hackers merologiske feilslutning, Wittgensteins prinsipp om asymmetri mellom første- og tredjeperson, samt begrepet om uoppløselig og konstitutiv usikkerhet. Gjennom kritisk analyse vurderer Kitchen hvorvidt nevrovitenskapens innflytelse i utdanningspolitikk og praksis er basert på solid konseptuell begrunnelse. Han gjennomgår hvordan nevrovitenskapen har begynt å influere utdanningsfeltet, og om denne innflytelsen er berettiget. Boken gir konkrete eksempler på hvordan nevrovitenskapelige tilnærminger allerede har funnet sin vei inn i utdanningssystemet og policy-dokumenter, og argumenterer, med utgangspunkt i Wittgensteins filosofiske arbeid, for nødvendigheten av en kritisk tilnærming til dette samspillet.