Postdevelopmental Approaches to Pedagogical Observation in Childhood
Produktbeskrivelse
Boken "Postdevelopmental Approaches to Pedagogical Observation in Childhood" stiller spørsmål ved de tradisjonelle utviklingsbaserte tilnærmingene til observasjon i pedagogikken for barn. Den argumenterer for at slike tilnærminger kan være begrensende, og at det er nødvendig å utfordre og gjenoppfinne måten vi observerer barn på. Med bidrag fra fremstående forskere fra flere land inkluderer kapitlene nye postutviklings teorier og undersøkelser som er relevante for pedagoger. Boken utforsker hvordan observasjon finner sted i ulike kontekster, som hjemmet, barnehagen og klasserommet. Den bygger på et mangfold av teorier, herunder feministisk ny materialisme, sosial semiotikk samt sosiokulturelle og multimodale tilnærminger til tidlig barndom. Temaene spenner over ulike områder fra kunst i tidlig barndom og verktøy for observasjonslitteracy til intergenerasjonell forskning, samt bruk av fotografering og video i observasjoner.