Samarbeidet mellom filmene Michael Powell og Emeric Pressburger er ansett som en av de mest bemerkelsesverdige og visjonære i filmhistorien. De har skapt et enestående spekter av filmer, fra 'The Spy in Black' og 'The Life and Death of Colonel Blimp' til 'A Canterbury Tale' og 'The Red Shoes'. Med støttespillere som Martin Scorsese og Francis Ford Coppola, og med en nyvunnen kritisk interesse som strekker seg over hele verden, opplever de nå at nye generasjoner av tilskuere blir fascinert av deres verk. Denne opplysende boken tar en nærmere titt på disse klassikerne, og utforsker deres komplekse forhold til nasjonal identitet samt deres interesse for eksil, grenseområder, utopier, eskapisme, kunst og fantasi. Forfatteren, Moor, avdekker blant annet hvordan den visuelle estetikken i krigsfilmene stiller spørsmål ved nåværende filmatiske stiler, og hvordan etterkrigsfilmene som 'The Red Shoes' og 'The Tales of Hoffman' preges av en høyt uttrykksfull bruk av design, musikk og dans, hvilket gir dem et internasjonalt særpreg.