«Proximate Difference in Aesthetics: Jacques Derrida and Institutional Critique» utforsker de komplekse forbindelsene mellom Jacques Derridas tekster og verk knyttet til Institusjonell Kritikk innen kunst. Boken plasserer seg i skjæringspunktet mellom filosofi og kunst, hvor Derridas sentrale verk, inkludert «Différance», «Parergon», «Economimesis» og «Force of Law», stiller spørsmål ved arkivet, institusjonelle rammer for kunst og kollisjonen mellom estetikk, økonomi og lov. Gjennom en grundig analyse av verk fra kunstnere som Marcel Broodthaers, Michael Asher, Mierle Laderman Ukeles, Fred Wilson, Louise Lawler, Andrea Fraser, Maria Eichhorn og Cameron Rowland, avdekkes felles interesser i disse temaene. Sammenstillingene gir verdifulle innsikter i relevansen av Derridas arbeid for moderne estetikk, samtidig som de illustrerer hvordan tilnærminger fra Institusjonell Kritikk kan hjelpe oss å navigere gjennom de problemstillingene som reises av Derridas tekster. Både Derrida og de aktuelle kunstnerne utfordrer tradisjonelle estetiske normer og bidrar til en kritisk forståelse av grunnleggende premisser i kunsten.