Boken 'Putin's Propaganda Machine' gir en grundig analyse av Russlands 'informasjonskrig', som er en av de mest markante egenskapene ved landets intervensjon i Ukraina. Forfatteren Marcel H. Van Herpen argumenterer for at Kremls propagandastrategi er nøye utformet og har blitt implementert og testet over det siste tiåret. Opprinnelig ment som et verktøy for å styrke Russlands myke makt, har det raskt utviklet seg til å bli et av de viktigste redskapene i Russlands nye imperialisme, som minner om høyden av den kalde krigen. Van Herpen beskriver en sammensatt strategi som benytter seg av ulike virkemidler, inkludert etterligning av vestlige offentlige diplomati-initiativer, ansettelse av vestlige PR-byråer, opprettelse av frontorganisasjoner, kjøp av vestlige medieforetak, finansiering av politiske partier, samt organisering av en verdensomspennende propagandagrad med hjelp fra Kremls kabelnettverk RT. I denne informasjonskrigen spiller den russiske diasporaen og den russisk-ortodokse kirken viktige roller.