Qualitative Studies of Exploration in Childhood Education
Produktbeskrivelse
Boken «Qualitative Studies of Exploration in Childhood Education» utforsker begrepet utforskning som en nøkkel til å forstå overganger i barns liv fra 5 til 18 år. Den består av bidrag fra en internasjonal gruppe forskere fra Australia, Brasil, Kina, Danmark, Finland, Grønland, India, Norge og Storbritannia. Kapitlene presenterer et mangfold av casestudier som setter søkelys på temaer som overganger i utendørs lek, overgangen til barnehagen, medfølelse i førskolealder, læring med fedre, samt overganger knyttet til kinesisk tradisjonell kultur og funksjonshemning. Boken er delt inn i to deler: Den første delen tar for seg makrooverganger, mens den andre fokuserer på mikro-genetiske overganger. Bidragsyterne viser hvordan disse overganger, både makro og mikro-genetiske, påvirker barns hverdagsliv. Gjennom analysene av disse ulike overgangene belyses hvordan de åpner for nye muligheter innen lek, læring og utvikling. Boken trekker på Vygotskijs kulturhistoriske teori, som understreker at barns kulturell dannelse skjer i samspill med deres omgivelser.