Boken 'Radical Collaborations for Learning' utforsker hvordan bibliotekarer kan fungere som viktige katalysatorer og forbindelser som legger til rette for vellykkede partnerskap som beriker studenters liv. Disse 'radikale samarbeidsformene' har dyptgripende og langvarige effekter. For å se på skolene som læringsorganisasjoner, er det essensielt å samarbeide med det omkringliggende samfunnet som en integrert del av skolens dynamikk. Hvordan kan bibliotekarer spille en nøkkelrolle i å realisere denne visjonen om skoler? Boken tar for seg dette viktige spørsmålet, samt hvordan bibliotekarer kan være katalysatorer for samarbeid som går utover den tradisjonelle skolen, til å danne allianser og partnerskap med en rekke samfunnsorganisasjoner og -byråer. Slike samarbeid resulterer i transformative læringsopplevelser, både for studentene og for de voksne som samarbeider. Forfatterne tilbyr eksempler fra skoler der bibliotekarer, biblioteksjefer og lærere samarbeider i unike partnerskap. Kapitlene er skrevet av bibliotekfagfolk som skildrer deres erfaringer.