I boken "Reality TV’s Real Men of the Recession" tar Shannon O’ Sullivan for seg det som kalles "blue-collar frontier shows", en subsjanger innen reality-TV som fremviser hvite, arbeiderklasse menn som utfører risikofylte jobber i avsidesliggende og ville omgivelser. O'Sullivan argumenterer for at denne typen programmer er en subtil, men kraftfull reaksjonær hyllest til hvite, rurale, arbeiderklasse menn som "ekte amerikanere" i lys av den økonomiske krisen og sosiale bevegelser som utfordrer hvit overhøyhet, heteropatriarkatet og kapitalismen, nesten et tiår før Donald Trump startet sin presidentkampanje. Gjennom analyser av populære serier som Deadliest Catch, Ax Men, Ice Road Truckers og Gold Rush omformulerer O'Sullivan de dominerende forståelsene av sosial klasse og utfordrer den neoliberale tendensen til å konfigurere identitet og sosiale kategorier som stiliserte forestillinger som er løsrevet fra maktforhold. Forfatteren fremhever den politiske betydningen av disse seriene i relasjon til Donald Trumps retoriske strategier og mediefortellinger om hans støttespillere.