Selv om Israel tilsynelatende har vært en mindre tilstedeværelse i Hollywoods filmindustri, argumenterer "Reimagining the Promised Land" for at det finnes en lang historie knyttet til hvordan Hollywood har brukt bilder av Israel for å formidle en idealisert oppfatning av den amerikanske nasjonale identiteten. Boken utvikler dette argumentet gjennom analyser av flere filmklassikere som "The Ten Commandments" (Cecil B. DeMille, 1956), "Ben-Hur: A Tale of the Christ" (William Wyler, 1959), "Exodus" (Otto Preminger, 1960), "Cast a Giant Shadow" (Melville Shavelson, 1966), "Black Sunday" (John Frankenheimer, 1977), "The Delta Force" (Menahem Golan, 1986) og "Munich" (Steven Spielberg, 2005). Mobiliseringen av Israel i denne variererte gruppen av filmer demonstrerer på en subtil måte hvordan Hollywood historisk har konstruert og formidlet dominerende oppfatninger av amerikansk nasjonal identitet. Videre gir boken en informert historisk oversikt over de kulturelle kreftene som har påvirket de mest bemerkelsesverdige Hollywood-fremstillingene av den jødiske staten.