Siden sin premiere har "Annie Hall" etablert seg som en sentral film både i Woody Allens karriere og i romantisk komedie sin historie. Under Oscar-utdelingen i 1978 mottok filmen priser for Beste Film, Beste Regissør, Beste Manus og Beste Skuespillerinne, og den blir jevnlig ansett som en av de største filmkomediene som noen gang har blitt sluppet. Filmen har hatt stor innflytelse på mange instruktører, som Wes Anderson, Noah Baumbach, Richard Linklater, Greta Gerwig og Desiree Akhavan. Denne livlige samlingen bringer med seg et nytt etisk og filosofisk perspektiv på Allens arbeid, som skiller seg fra tidligere generasjoner av forskere. Samtidig som den utforsker filmens vedvarende innflytelse på moderne film, engasjerer bidragsyterne seg både eksplisitt og implisitt i pågående debatter om Allens filmiske produksjon, spesielt etter de fornyede anklagene fra hans adoptivdatter Dylan Farrow i 2014 og 2018. Boken tar også hensyn til debatter innen filmstudier om grensene for auteur-teori.