Boken "Remote Learning and Distance Education" tar for seg det økende fokuset på fjernundervisning og nettbasert utdanning som har preget samfunnsdebatten siden COVID-19-pandemiens utbrudd. Til tross for den økte oppmerksomheten er temaet fortsatt lite forstått, og boken tar sikte på å belyse flere sentrale spørsmål knyttet til emnet. Kan fjernundervisningsmodeller gi samme eller bedre akademiske resultater enn tradisjonell undervisning i klasserommet? Hvilken innvirkning har fjernundervisning på sosialiseringen av elever? Hva mener utdanningseksperter er fremtidens retning for fjernundervisning? Gjennom en grundig analyse av disse spørsmålene og mye mer, gir boken en dypere forståelse av historiske forhold og kontekster som har formet utviklingen av fjernundervisning. Utviklingen ble akselerert på dramatisk og uforutsigbart vis under pandemien, da millioner av klasserom ble omgjort til virtuelle læringsmiljøer. Leserne vil få innsikt i problemene, kontroversene og de mulige løsningene knyttet til fjernundervisning, fra spørsmål om tilgang og rettferdighet til bruk av teknologi i utdanningssektoren.