Gjennom arbeid fra stadig mer mediebevisste NGO-er blir folk i vest bombardert med bilder av fattigdom og ulikhet i utviklingsland. 'Representations of Global Poverty' er den første omfattende studien av kommunikasjonen og bildene som internasjonale NGO-er bruker for å representere utviklingsverdenen. I denne grundig forskede og originale boken undersøker Nandita Dogra hele syklusen av representasjon - hun integrerer analyser av de offentlige budskapene fra internasjonale utviklings-NGO-er i Storbritannia med synspunktene til deres ansatte og publikum. Ved å utforske de europeiserte diskursene som ligger i appeller til begrepet 'felles menneskelighet', argumenterer hun for en større anerkjennelse av NGO-er som viktige formidlende institusjoner som kan utvide forståelsen av globale ulikheter og deres historiske årsaker. Boken er et tidsriktig tilskudd til de voksende forskningsfeltene innen utvikling og mediestudier, og vil være en viktig ressurs for akademikere, beslutningstakere og praktikere som ønsker å forstå de komplekse sammenhengene mellom medier, utvikling og fattigdom.