I boka 'Responsibility' utforsker Barbara S. Stengel hvordan elever, foreldre, lærere, ledere og beslutningstakere skaper og tar ansvar for sine handlinger. Ofte skjer dette uten at de er klar over hvilken type ansvar de faktisk innehar. Stengel argumenterer for at hver eneste utdanningsinteraksjon representerer en mulighet for alle involverte til å påta seg ansvar. Kort sagt, ansvar blir sett på som det overordnede målet for studentene, et styrende perspektiv for utdanningspraksis, og som et nyttig designprinsipp for ledere og beslutningstakere. Gjennom en kritisk pragmatisk tilnærming til begrepet ansvar, belyser Stengel hvordan økt fokus på ansvar gir en dypere forståelse av mangfold og likestilling, samt individuelle og felles goder. Denne tilnærmingen åpner for en bedre forståelse av de moralske aspektene ved undervisning og læring, og oppfordrer til vekst fremfor å se tilbake på tidligere feilgrep. Diskusjonen om ansvar knyttes nært til de virkelige erfaringene til studenter, lærere, assistenter og administratorer, og denne sammensmeltningen av teori og praksis gir leserne verdifulle innsikter.