Hvordan kan vi forstå barn og unges liv på en måte som ikke baserer seg på nostalgiske idealer eller demoniserende fordommer? I hvilken grad kan geografiske begreper som rom, sted og romlighet styrke vår forståelse av barndom og hvordan barn opplever sine liv som sosiale aktører? Boken «Rethinking Children's Spaces and Places» bygger på en rik og voksende akademisk litteratur som fokuserer på barndommens romlighet og de områdene der barn bor, lærer, jobber og leker. Den utforsker endrede perspektiver på rom, sted og miljø, og hvordan disse perspektivene kan fremme en ny tenkning om barns liv på både lokale og globale nivåer. På lik linje med andre verk i serien «New Childhoods» etterlyser denne boken en ny vurdering av modernitetens antakelser om barndom, og oppfordrer til full deltakelse av barn og unge i saker som angår oss alle. Gjennom kritisk teori og eksempler fra forskning gir «Rethinking Children's Spaces and Places» leserne et språk for å diskutere og forstå disse viktige temaene.