«Rethinking Roland Barthes Through Performance» er en banebrytende bok som utforsker innflytelsen av Roland Barthes på performancekunst. Gjennom et mangfold av refleksjoner fra anerkjente kunstnere innen performance og kontekstualiserende essays fra ledende teater- og performanceforskere, fremstiller denne boken en unik kartlegging av Barthes’ virke. Bidragene tar utgangspunkt i Barthes’ begrep om det nøytrale – en tilstand der man kan suspendere binære valg, noe som gir en verdifull motvekt til den politiske stagnasjonen vi ser i vår tid. Boken omhandler et bredt spekter av Barthes’ verk, fra «Mythologies» (1957) til «Døden av forfatteren» (1967), «A Lover’s Discourse» (1977), «Camera Lucida» (1980), samt de nyere tilgjengelige forelesningene fra Collège de France. Sammen gir innholdet en ny vurdering av Barthes’ mange bekymringer, fra hans tidlige skrifter om myter og mening, til personlige refleksjoner om kjærlighet, tap og begjær. I tillegg undersøker boken overlappene mellom Barthes’ tenkning og moderne teater og performance. Dette verket inviterer leserne til å nærme seg Barthes’ skriving fra et bredt, kreativt-kritisk perspektiv.