Boken «Rethinking Roland Barthes Through Performance» er en banebrytende utforskning av Roland Barthes' innflytelse innenfor performance. Gjennom en serie refleksjoner fra internasjonalt anerkjente scenekunstnere, kombinert med innsiktsfulle essays fra ledende akademikere innen teater og performance, er dette den første boken som grundig kartlegger Barthes' betydning i denne konteksten. Bidragene er strukturert rundt Barthes’ begrep om 'The Neutral', som representerer en utsettelse av binære valg og gir et nødvendigvis friskt perspektiv på dagens politiske fastlåste situasjon. Boken undersøker omfanget av Barthes’ arbeid, fra hans tidlige verk som 'Mythologies' (1957) til den innflytelsesrike teksten 'The Death of the Author' (1967), samt ‘A Lover’s Discourse’ (1977) og 'Camera Lucida' (1980). Den inkluderer også nylige forelesninger fra Collège de France. Samlet sett fanger boken opp og reviderer et spekter av Barthes’ bekymringer, fra hans tidlige skriving om myter og betydning til personlige refleksjoner om kjærlighet, tap og begjær, samt undersøker sammenfletningene mellom Barthes' arbeid og samtids-teater og performance. Denne boken inviterer leserne til å nærme seg Barthes’ skriving fra et variert kreativt-kritisk perspektiv.