I utdanningssystemet forekommer det handlinger av vold mot dyr som blir manifestert på en rutinemessig basis i naturfagklasser, forelesningssaler, kantiner og under studieturer til zoologiske hager, gårder og slakterier. Disse handlingene oppfattes ofte som 'nødvendige' for undervisning og læring, men de har en dyptgripende påvirkning både på dyrene og studentene. Samtidig gir de nye innganger til forståelse av utdanning som et flerspecies maktregime, drevet av mange andre investeringer enn bare kunnskapsoverføring. Hva er da naturen av denne utdanningsrelaterte volden, og hvordan fungerer utdanning ved hjelp av teknikker som griper inn i både studenters og dyrs kropper? Basert på etnografisk forskning innen videregående skoler og høyere utdanning, utfordrer denne boken bruken av dyr i utdanning ved å benytte Deleuze og Guattaris verktøy for schizoanalyse på en innovativ måte. Den gir en grunnleggende omvurdering av utdanningsprosesser, relasjoner og mål, og dykker ned i hvordan disse dynamikkene påvirker både mennesker og dyr.