I en tid preget av raske endringer, er skolevesenet en nøkkelaktør for å skape et bedre og mer etisk samfunn. I sin bok 'Schooling Reimagined' tar David Hargreaves et dypdykk inn i skoleutdanningens fremtid. Siden innføringen av Education Act i 1944, som ble implementert etter andre verdenskrig i Europa, har utdanningssystemet vært preget av ideen om meritokrati, som et middel for sosial mobilitet. Hargreaves utfordrer denne tradisjonelle tilnærmingen og argumenterer for at skolen bør gjenoppbygges rundt et moralsk og etisk fundament. Gjennom en grundig analyse av intellekt og karakter, viser han hvordan disse kvaliteter er essensielle for dyp lykke. Forfatteren vektlegger betydningen av lykke, dyktighet og medborgerskap, og hvordan disse verdiene kan gi et nytt perspektiv på skoleutdanningens mål. Han trekker på bidrag fra anerkjente tenkere som Emile Durkheim og Aristoteles, i tillegg til de mindre kjente studiene til Carol Gilligan og Sybil Schwarzenbach. Hargreaves utforsker også hvordan den raskt skiftende arbeidsmarkedet kan fungere som et etisk verktøy, ved å skape rom for fellesskapsbygging og fremveksten av sosiale bevegelser. Boken inviterer leserne til å tenke nytt om skolens rolle i samfunnet og hvordan vi kan forme fremtidige generasjoner.