Fra Tolkien til Star Trek, fra Game of Thrones til Battlestar Galactica, og fra The Walking Dead til Janelle Monáes afrofuturistiske konseptalbum, tilbyr transmedia world-building komplekse og immersive miljøer som går utenfor kapitalismen. Denne boken undersøker hvordan disse populære fortellerverdenene gir oss verktøy for antikapitalistisk teori og praksis. Bygget på Hardt og Negris teori om global kapitalisme, viser "Science Fiction, Fantasy, and Politics" hvordan transmedia world-building har potensial til å gi mer enn bare et midlertidig frikvarter fra kapitalismens realisme i en tid preget av mediekonvergens og deltakende kultur. Boken presenterer åtte fantastiske fortellerverden som gir klare illustrasjoner av den globale kapitalismens motstridende logikk. Den tilnærmer seg transmedia world-building både som en kulturell form og som en politisk økonomi, og demonstrerer de begrensningene som ligger i fandom og fan-kultur, som stadig oftere blir absorbert som en form for immateriell arbeidskraft. Samtidig viser boken hvordan disse historiene kan inspirere til kritisk tenkning og nye perspektiver på samfunnets fremtid.