Boken "Serial Drawing" gir en grundig og aktualisert utforskning av en kunstform som har vært lite undersøkt. Serien av tegninger – kunstverk som presenteres som enkeltstående verk, men som er sammensatt av delte deler – blir analysert på nye, moderne måter med en nyskapende filosofisk tilnærming. Denne tilnærmingen fremhever både hvordan denne unike formen for visuell kunst eksisterer i verden og hvordan den oppleves av den som betrakter den. Inspirert av det kvadratiske rammeverket til Graham Harmans objektorienterte ontologi, undersøker Joe Graham ulike serier av tegninger med utgangspunkt i tanken om at slike kunstverk, ved å være serielt anordnet, utgjør en spesiell type kunstobjekt: et som er både enhetlig og pluralisert, synlig men også tilbaketrukket. Gjennom en analyse av verkene til kunstnere som Alexei Jawlensky, Ellsworth Kelly, Hanne Darboven, Jill Baroff og Stefana McClure, graver Graham i hvordan serialtegninger kan bli verdsatt av betrakteren, sett fra et objektorientert perspektiv.