Denne boken er den første akademiske studien av sneakers og subkulturen knyttet til dem. Siden 1980-tallet har amerikanske sneakerentusiaster, populært kjent som "sneakerheads" eller "sneakerholics", utviklet en distinkt identitet. Samtidig har sneakers produsenter som Reebok, Puma og Nike etablert seg som globale moteikoner. Hvordan har sneakers oppnådd denne statusen, og hva er det som gjør dem fashionable? I hvilken grad er sneaker subkulturer knyttet til kjønnsidentitet, og hvorfor er det utelukkende unge menn som kaller seg sneakerholics? Basert på forfatterens egen etnografiske feltarbeid i New York, stedet der sneakerkulturen antas å ha oppstått, kartlegger denne unike studien transformasjonen av sneakers fra sportsklær til moteikon. "Sneakers" utforsker besettelser og særegenheter knyttet til sneaks-fenomenet, fra konkurransedyktige subkulturer til sneakerkunst og -maleri. Boken er et verdifullt bidrag til den økende studien av fotplagg innen motevitenskap og vil appellere til studenter innen mote.