Boken 'Socially Just Pedagogies' tar for seg aktuelle filosofiske problemstillinger innen høyere utdanning, og hvordan vi kan skape pedagogikker som fremmer sosial rettferdighet samt en sosialt rettferdig universitet. Dette verket gir et forum for å reflektere over hvordan kritisk posthumanisme, affektteori og feministiske nye materialismer kan tilby nyttige perspektiver for høyere utdanning, og demonstrerer hvordan disse standpunktene kan berike metoder og praksiser for læring og undervisning. Den vedvarende ulikheten i høyere utdanning påvirker pedagogisk praksis på tvers av geopolitiske kontekster, noe som viser behovet for å vurdere nye teorier som utfordrer de vante humanistiske antagelsene som i dag dominerer diskursen rundt sosial rettferdighet i denne sammenhengen. Imidlertid åpner forskningen om affektive vendinger, kritisk posthumanisme og nye materialistiske feminismer for både nye muligheter og ansvar innen pedagogikken i høyere utdanning. Bokens tilnærminger gir også fantasifulle måter å engasjere seg med dagens misnøye med høyere utdanning, noe som har blitt et stadig mer presserende tema.