Boken 'Socrates Tenured' belyser hvordan profesjonell filosofi har fjernet seg fra sine opprinnelige røtter til en grad der selv Sokrates ville ha vansker med å oppnå undervisningsstøtte i dagens akademiske miljø. I en tid hvor fokuset har flyttet seg bort fra dialog med mennesker fra alle samfunnslag mot en ensidig tilnærming der forskere begraver seg i sekundærlitteratur og finjustering av argumenter for å publisere i vitenskapelige tidsskrifter, stiller forfatterne spørsmål ved hva som egentlig utgjør 'ekte' filosofi. Boken gir en diagnose av de patologiene som preger samtidsfilosofien og presenterer muligheter for revitalisering av feltet. Første del av verket undersøker krisen filosofi opplever i en neoliberalsk tidsalder, og analyserer hvordan dette kan spores tilbake til overgangen i det 20. århundre, der filosofi ble omdefinert som en akademisk disiplin. I den andre delen tar forfatterne for seg ulike tilnærminger, fra anvendt etikk til eget konsept av 'feltsfilosofi', for å håndtere de resulterende utfordringene med isolasjon og samfunnsmessig irrelevans. Den tredje delen knytter denne evalueringen av filosofi til bredere diskusjoner innen kunnskapens politikk, med fokus på implikasjonene av disse utfordringene.