Boken "Sonic Identity at the Margins" samler det tverrfaglige arbeidet til 17 akademikere, komponister og utøvere som utforsker fenomenet lydidentitet fra 1800-tallet til i dag. Med en anerkjennelse av de mange aspektene ved identitetsdannelse, benytter forfatterne i dette verket metoder som spenner fra personlige beretninger og kroppslig uttrykk til arkivforskning og hermeneutisk tolkning. De undersøker både virkelige og fantasifullt skapte rom, som video spill, monumenter, filmer og skildringer av ytre rom, med fokus på skapelse, utførelse og mottak av lyd. Gjennom et bredt spekter av kunstneriske og performative disipliner, tenker forfatterne nytt om musikkens og lydenes roller i konstruksjonen av identitetskoncepter innen et variert utvalg av musikalske erfaringer, fra anti-slaveri-sanger til urfolks melodier og lydbilder, støy, multimedier, samt populærmusikk og symfoniske verk. Boken undersøker relasjoner mellom lyd og ulike identitetsmarkører, inkludert rase, kjønn, evne og flere andre faktorer.