Spirituality, Corporate Culture, and American Business
Produktbeskrivelse
Ved inngangen til det tjueførste århundre hadde amerikanerne tatt i bruk en holistisk tilnærming til arbeidslivet, hvor arbeidet skulle gi mening og formål. Det ble også ansett som viktig at næringslivet ikke bare skulle tjene aksjonærene, men også det felles beste, og at dette for mange også skulle ta hensyn til den 'åndelige' helsen til individer og samfunnet som helhet. Mens mange roser initiativene for å innføre 'åndelighet på arbeidsplassen' som en nylig innovasjon med stort potensial for å positivt transformere næringslivet og den amerikanske arbeidsplassen, argumenterer James Dennis LoRusso for at denne åndelige tilnærmingen i arbeidslivet i realiteten er mer nært knyttet til neoliberale ideologier som først og fremst tjener interessene til privat rikdom og undergraver arbeidernes makt. LoRusso undersøker hvordan dette nye moralske språket i næringslivet har oppstått som del av et større skifte fra den post-New Deal velferdsstaten til dagens globalt markedsorienterte sosiale orden. Han bygger videre på andre studier som fremhever forbindelsen mellom amerikansk religiøs konservatisme og den økende innflytelsen av slike neoliberale prinsipper.