Boken 'Stitching the Self' utfordrer tradisjonelle oppfatninger av nålkunst, som ofte sees som en dekorativ, dominerende og feminint orientert aktivitet. Gjennom bidrag fra ti kunst- og håndverksforskere, utvider denne illustrerte samlingen perspektivet på hvordan håndarbeid har utviklet seg til en kunstform som ikke bare skaper fysiske objekter, men også identiteter som er sosiale, politiske og ofte ikke-konforme. Samlingen utforsker dynamikken mellom håndverk og kunstnerisk uttrykk, amatørskap og profesjonalisme, samtidig som den revurderer kjønnsrelaterte produksjonsideer fra 1850-tallet og frem til i dag. Med eksempler som quilting i kanadiske nybyggerområder, brodering av suffragistiske bannere og håndarbeid fra Bloomsbury-gruppen, avdekker boken hvordan nålarbeid fungerer som en transformativ prosess. Dette håndverket brukes til å uttrykke politiske ideer, skape profesjonelle relasjoner og dokumentere endrende identiteter. Gjennom en variasjon av metodiske tilnærminger, inkludert objektbaserte, feministiske og historiske analyser, undersøker 'Stitching the Self' både individuelle og kollektive erfaringer.