Mot bakgrunnen av en hyper-konkurransedyktig AAA-industri og oppfatningen av at dette er en verden reservert for topp-programmerere og hardcore 'gamere', gir boken "Story Mode" et tilgjengelig inngangspunkt for alle som ønsker å skrive og designe komplekse og følelsesmessig gripende narrative videospill. Dette er den første læreboken som kombinerer spilldesign med kreative skriveferdigheter, og fungerer som en mye nødvendig ressurs. Boken gjør ferdighetene som kreves for å konsumere og skape digitale og multimodale historier både tilgjengelige og morsomme. Med et fokus på de økende kravene om større inkludering og tilgang til dette viktige samtidsverktøyet for uttrykk, tilbyr boken rimelige og lettfattelige verktøy og instruksjoner som dekker kunnskapsgapet for kreative forfattere. Den viser dem hvordan de kan kombinere sine ferdigheter med grunnleggende prinsipper for spillskaping, og gir dem mulighet til å produsere egne spill som tar historiene utover siden og den skrevne teksten. Strukturen er delt inn i fire seksjoner for å best mulig orientere forfattere fra enhver teknologisk bakgrunn.