I likhet med Stephen Krashens viktige verk 'The Power of Reading', samler og analyserer 'Story Proof' forskning som bekrefter betydningen av historier, lesing av historier og fortellinger for hjerneutviklingen og utdannelsen til både barn og voksne. Den dyktige forskeren og fortelleren Kendall Haven fremhever behovet for å forstå forskningsfunn innen nevropsykologi og hjerneutvikling, samt verdien av en felles definisjon av hva som utgjør en historie, for å fullt ut forstå hvor viktig og nødvendig historier er for utviklingen av den menneskelige intelligensen. For å støtte sitt resonnement, gjennomgår han et rikt utvalg av forskning fra fortellere, lærere og andre som har opplevd historiens makt på nært hold. Forfatteren har samlet anekdotiske erfaringer fra over 100 dyktige fortellere og fra 1 800 historiepraktikere (primært lærere) som har benyttet historier i stort omfang. I tillegg har han lest mer enn 150 kvalitative og kvantitative forskningsstudier som diskuterer effektiviteten av historier.