Strategic Planning and Multinational Trading Blocs
Produktbeskrivelse
Tverrnasjonale investeringer og samarbeidende forretningsforetak driver den globale økonomien fremover på et uhørt nivå. Forretningsfolk og beslutningstakere må være oppmerksomme på potensialet til handelsblokker som et konkurranseverktøy, særlig med den økende betydningen av multinasjonal handel. De kommende årene ser ut til å bli en tid preget av handelsavtalestrid, der Canadas nylig annonserte handelsforhandlinger med Chile, Tysklands forsøk på tettere transatlantiske bånd med USA, og ASEANs innsats for å fremme intraregional handel, alle vil sette den nyopprettede Verdens handelsorganisasjon på prøve i dens rolle som tilsynsmann for global handel. Delener vurderer begrunnelsen for internasjonale handelsblokker og frihandel, med spesielt fokus på konsekvensene for strategisk planlegging innen bedrifter og nasjonale industrisektorer. Boken belyser utviklingen og betingelsene for de viktigste eksisterende regionale handelsblokkene, og diskuterer spørsmål som vil påvirke dem som driver virksomhet innenfor disse strukturene, inkludert NAFTA, Den europeiske unionen og handelsforholdene i Sør-Amerika.