Boken "Taking Literature and Language Learning Online" utforsker overgangen fra tradisjonell litteraturundervisning til undervisning i digitale rom. Med den økte bruken av litterære tekster i språkundervisning, oppstår nye spørsmål når undervisningen flyttes til nettbaserte plattformer: Hvordan kan vi effektivt undervise i litteratur nettbasert? Hvilke reaksjoner har lærerne og studentene på denne overgangen? Boken undersøker også hvordan pandemien, spesielt COVID-19, kan ha ført til utviklingen av nye sjangre i litteraturen og hvordan den litterære kanon kan være i endring. Gjennom et mangfold av bidrag feires de pedagogiske og litterære responsene på pandemien. Forfatterne deler forskning om de fenomenene som er blitt observert i dette dynamiske feltet. Et fokusområde er litterære verk inspirert av pandemien og tidligere pandemier, et annet område tar for seg pedagogikken rundt online litteraturundervisning, der man ser på lærere og studenters ulike aldre, ferdighetsnivåer og utdanningsbakgrunn, inkludert lærerutdanning. Til slutt belyses teknologienes muligheter for online undervisning og hvordan disse samhandler med både litteratur og språklæring. Boken fremmer en viktig diskusjon om de mange mulighetene som ligger i den digitale undervisningsverdenen.