Mange har en overfladisk oppfatning av læreyrket som et yrke for folk som elsker å jobbe med barn og ønsker å gjøre en forskjell i deres liv. Men det er lite som tyder på at slike enkle insentiver, som sommerferier eller høst- og vårpauser, faktisk motiverer flertallet av lærerne til å begynne eller bli værende i profesjonen. Denne boken adresserer de reelle utfordringene lærere møter, og foreslår nye måter å tilrettelegge for både lærere og elever. Gjennom å identifisere hindringene kan vi skape bedre forhold for læring og arbeid, noe som vil ha positive ringvirkninger for samfunnet som helhet. Boken tar for seg hvordan endringer kan se ut, hvilke fordeler de kan ha for både lærere og elever, samt hvordan de kan bidra til en samfunnsmessig positiv utvikling. For å kunne diskutere betydelige reformer innen undervisningspraksis, er det viktig å forstå hvilke opplevelser som gjør lærerjobben attraktiv for noen, men ikke for andre. Ved å dykke ned i lærernes historier, avdekkes hva som faktisk motiverer dem til å bli eller forlate yrket.