I boken "Teachers versus the Public" tas det en grundig kikk på skolenes politikk i det 21. århundre. Denne fremstillingen presenterer den første systematiske sammenligningen av utdanningspolitiske oppfatninger blant lærere og den bredere offentligheten, og avdekker en betydelig kløft mellom oppfatningene til innbyggerne og dem som jobber i offentlige skoler. Funnene illustrerer blant annet at forskjellene mellom lærere og offentligheten er både bredere og dypere enn de forskjellene som ofte diskuteres mellom andre grupper, for eksempel republikanere og demokrater, unge og eldre, rike og fattige, eller av afroamerikanere og hvite. Den største avstanden mellom lærerne og offentligheten viser seg å være på områder som meritbasert lønn, reform av lærertjenestetid, innflytelsen fra lærerforeninger, skolekuponger, frittstående skoler og krav om å teste studenter årlig. Dessuten viser det seg at offentlig støtte for skolekuponger til alle studenter, frittstående skoler og såkalte 'parent trigger'-lover øker kraftig når folk blir informert om den nasjonale rangeringen av studentprestasjoner i deres lokale skoledistrikt.