I "Teaching Latin: Contexts, Theories, Practices" gir Steven Hunt en omfattende veiledning for både nybegynnere og erfarne latinskolelærere ved skoler og høyskoler. Boken bygger videre på og oppdaterer temaer fra "Starting to Teach Latin", med fokus på tilpassede og originale latinske prosa tekster, som spenner fra begynnernivå til avansert. Hunt trekker tungt på moderne teorier om andrespråkstilegnelse og gir rike eksempler fra virkelige lærere og studenter. Han undersøker ulike undervisningsmetoder som deduktiv, induktiv og aktiv læring, og veileder lærere i å ta de beste valgene som møter studentenes behov samt deres egne preferanser. Innholdet organiseres rundt fire sentrale prinsipper: lytting, lesing, snakking og skriving på latin. Boken er designet for å være informativ, eksperimentell og tidvis provoserende. Den avsluttes med to kapitler som adresserer aktuelle emner: 'Tilgang, mangfold og inkludering', der det undersøkes hvordan fagmiljøet takler utfordringen med å undervise latin på en mer inkluderende måte.