The Academic-Practitioner Divide in Intelligence Studies
Produktbeskrivelse
I den internasjonale arenaen fortsetter etterretningsfaget å utvikle og ekspandere. Tilsvarende skjer det en vekst innen akademia når det gjelder etterretning, både med hensyn til forskning og utdanning gjennom universitetskurs i etterretning og relaterte fagområder. Det er en betydelig gjensidig interesse mellom profesjonen innen etterretning og de som underviser i dette feltet, med et felles mål om å utvikle etterretning som en akademisk disiplin. Likevel må denne delte interessen navigere gjennom eksistensen av en klar skillelinje mellom akademikere og praktikere. Dette skillet er ikke unikt for etterretningsfaget; det finnes i mange yrker. Men det er markant i etterretningens verden på grunn av hemmeligholdets sentrale rolle, som utgjør en betydelig hindring for å forstå og undervise åpent om forskjellige aspekter ved faget. Hvordan kan samarbeidet om utviklingen av både profesjonen og den akademiske studien av etterretning maksimeres til tross for dette skillet?