Boken 'The Art of Czech Animation' representerer den mest omfattende fremstillingen av tsjekkisk animasjon på engelsk, fra 1920-tallet frem til i dag. Den omfatter både 2D-animasjon og CGI, men legger særlig vekt på stop-motion-filmer fra kjente filmskapere som Jirí Trnka, Hermína Týrlová, Jan Švankmajer og Jirí Barta. Stop-motion er en dypt kroppslig form for animasjon, og boken presenterer en ny materialistisk tilnærming til studiet av disse verkene. I stedet for å påføre etablerte filmteorier på analysene, bygger boken sin innsikt på grundige nærlesninger av filmene, med spesiell oppmerksomhet til ikke-menneskelige objekter. I en tid preget av miljøkriser, viser tsjekkiske animasjonsfilmer en unik evne til å bruke allegori for å avklare menneskets plass i verden og gi stemme til ikke-menneskelige aspekter i naturen. Dette perspektivet bidrar til å øke den økologiske bevisstheten hos seerne, og bryter med den menneskesentriske verdensanskuelsen som var dominerende under kommunistisk styre, og som fortsatt står i kontrast til dagens diskurser.