Oppmerksomhetsøkonomien er et begrep som beskriver den økende verdien av menneskelig oppmerksomhet i samfunn preget av post-industrielle produksjonsmodeller. I en verden der informasjon og kunnskap blir sentrale elementer i verdsettingen av kapital, fremstår menneskelig oppmerksomhet som en knapp ressurs og en stadig mer verdifull vare. Hvordan er oppmerksomhetsøkonomien en spesifikk form for kapitalistisk produksjon? Hvilke forskjeller finnes det mellom oppmerksomhetsøkonomien og den industrielle produksjonsmåten som Karl Marx utviklet sin kritikk av kapitalismen ut fra? Hvordan kan Marx' teori anvendes i dag til tross for de historiske forskjellene mellom industriell og post-industriell kapitalisme? Boken «The Attention Economy» argumenterer for at menneskelig oppmerksomhet representerer en ny form for arbeidskraft, som bare kan forstås gjennom en systematisk nytolkning av Marx. Den påpeker at oppmerksomhetsøkonomien er en del av et generelt skifte i kapitalismen, der subjektivitet selv blir arenaen for produksjon og utnyttelse av verdi.