Selv om private virksomheter tidligere har blitt kritisert for å være blinde for kjønnsperspektiver, har de i økende grad blitt aktive forkjempere for kvinners empowerment i Global South. Denne boken gir en kritisk analyse av disse påstandene og utforsker hvordan idealer rundt kvinnelig entreprenørskap formidles, ideologisk forankres og forhandles i tillegg til hvilke samfunnsendringer initiativet kan medføre i to nasjonale kontekster. Gjennom omfattende etnografisk feltarbeid fra Mexico og Sør-Afrika, undersøker boka Coca Cola-selskapets globale program "5by20", som har et uttalt mål om å styrke kvinnelige mikrofelleskapere i marginaliserte, uformelle sektorer av økonomien. En nærmere gransking av dette gir innsikt i hvordan bedriftspraksiser knyttet til kjønn faktisk utspiller seg, og bidrar til feministiske debatter om forholdet mellom neokolonial kapitalistisk ekspansjon og stræben etter frigjøring. Boken gir unike perspektiver på forutsetningene og konsekvensene av bedriftsløsninger på kjønnsulikhet.