Boken "The Call to Courage" tar for seg de ideologiske splittelsene som preger nasjonen vår, og som truer både utdanningens integritet og selve fundamentet for demokratiet. I møte med angrep på offentlig utdanning, ser vi at enkeltpersoner og grupper forsøker å påtvinge sine egne oppfatninger på både studenter og utdanningsinstitusjoner. Dette gjøres gjennom sensur av materiale, ideer og praksiser som de anser for å være uakseptable. Forfatteren peker på hvordan intoleranse fremmes gjennom ekskluderende og diskriminerende politikk som retter seg mot personer med ulik rase, etnisitet, religion, nasjonal opprinnelse, kjønn eller politisk tilhørighet. Videre argumenterer boken for at viktige temaer som kultur og identitet, til tross for deres avgjørende betydning for studenters suksess, ofte blir bortprioritert for å gi fortrinnsrett til den dominerende kulturen. Den avdekker også hvordan åpen dialog og grundig vurdering av fakta blir stengt ned, og i stedet blir egne agendaer påtvunget. I denne prosessen politiseres utdanningen, deltakelse i klasserommet blir partisk, og det fremmes en form for indoktrinering som kan undergrave utdanningssystemet.