Figuren av 'den andre' er avgjørende for forståelsen av kommunikasjon. Enten det skjer online eller offline, er kommunikasjon, som vanligvis defineres som handlingen av å sende eller formidle informasjon til andre, kun mulig i møte med andre. Hovedgrunnen til at vi kommuniserer er å interagere med andre – å snakke med dem, dele våre tanker og innblikk, eller å svare på deres behov og forespørsel. Uansett hvordan kommunikasjon er strukturert eller konseptualisert, involverer den å henvende seg til den andre og håndtere ontologiske, epistemologiske og etiske spørsmål knyttet til det å være 'anden' eller alteritet. Men hvem eller hva kan betegnes som 'den andre'? Hvem eller hva kan være gjenstand for kommunikasjon? Er 'den andre' alltid kun et annet menneske? Eller kan 'den andre' i disse kommunikative interaksjonene være noe mer? Denne boken undersøker ideen om 'den andre' (og andre typer 'andre') og tar for seg dagens tilstand og posisjon for 'den andre' i lys av teknologiske innovasjoner som på ulike måter kan forvrenge eller skjule denne interaksjonen.