Skrevet på 1970-tallet, følger John McGraths gripende og innovative stykke, "The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil", den økonomiske historien og utnyttelsen av de skotske høylandene fra tiden etter opprøret og undertrykkelsen av klanene, til historien om avfolkningen. I det 19. århundre oppdaget aristokratiske grunneiere hvor lønnsomt det var med sauehold, noe som førte til en masseutvandring av rurale høylandsbeboere, der husene deres ble brent for å gjøre plass til Cheviot-sauene. Stykket følger tråden av kapitalistisk og undertrykkende utnyttelse gjennom eiendommene til den stagjaktende overklassen, frem til 1970-tallet og jakten på profitt i navn av Nordsjøolje. Beskrevet av dramatikeren selv som å ha et "ceilidh"-format, trekker "The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil" på historisk forskning sammen med gælisk sang og skottenes forkjærlighet for variasjon og underholdning for å fortelle denne episke historien. Stykket utgjør et helt distinkt kulturelt og teatralsk fenomen, og fremmet flere nye tilnærminger til teater, noe som hevet dets profil som en viktig del av scenekunsten.