Boken "The Cinema of Sofia Coppola" tilbyr en grundig analyse av Sofia Coppolas filmverk og plasserer hennes bidrag i en bredere kontekst av samtidens kunstneriske, sosiale og kulturelle strømninger. Professor Suzanne Ferriss undersøker den sentrale rollen som mote spiller i Coppolas filmer, og utforsker hvordan moten påvirker flere aspekter av filmkunsten, inkludert fortellingen, produksjon, kostyme- og lyddesign, filmfotografi, markedsføring, distribusjon og auteur-branding. Ferriss belyser også temaet kjendis, inkludert Coppolas egen status som både regissør og stjerne, og argumenterer for at Coppolas autoritetsstatus er basert på en original og distinkt visuell stil som springer ut fra hennes komplekse forhold til fotografi og maleri. I analysen av hver av Coppolas seks filmer deler Ferriss dem inn i to kategorier: filmer der mote får en fremtredende plass (som "Marie Antoinette", "The Beguiled" og "The Bling Ring") og filmer hvor klær og materielle goder ikke nødvendigvis er i sentrum, men likevel er essensielle for filmopplevelsen.