Det finnes i dag ingen felles språk om kallet blant katolikker i den utviklede, postmoderne verdenen av Europa og Nord-Amerika. Den synkende troen og en svekket forståelse av Kirkens lære har ført til færre mennesker som velger å inngå ekteskap, vie seg til religiøst liv eller bli prester. Denne boken skiller seg ut ved å følge utviklingen av kallet fra de bibelske og patristiske røttene, gjennom tomisme og reformasjonen, for å belyse den moderne krisen knyttet til kallet. Hvordan harmonerer disse to tilnærmingene? Den universelle oppfordringen til hellighet, som uttrykkes i Lumen Gentium, har blitt tolket av noen som at hvilken som helst yrkesvalg har samme verdi som ethvert annet valg; er det en form for høyere kall en del av katolsk teologi om kallet eller ikke? Noen hevder at det single livet er et kall som er på linje med ekteskap og religiøst liv; hvilken type teologi om kall fører til den konklusjonen? Og hvordan henger den sekulære bruken av ordet 'kall' sammen med beskrivelsen av visse yrker?